Biologia w klasach 5 i 8 – nauka w nietypowej odsłonie

Na lekcjach biologii w klasach 5 i 8 zrealizowano ciekawe i angażujące działania, które pozwoliły uczniom pogłębić wiedzę przyrodniczą w niecodzienny sposób.

W klasach 5 uczniowie wzięli udział w niezwykłym wydarzeniu zatytułowanym „Sąd nad bakteriami”. Podczas inscenizowanej rozprawy wcielili się w role sędziów, ławników, oskarżycieli i obrońców, aby rozstrzygnąć, czy bakterie są naszymi sprzymierzeńcami, czy wrogami. Na „sali rozpraw” nie zabrakło głównych bohaterów – zarówno „złych”, chorobotwórczych bakterii, jak i „dobrych”, pełniących pożyteczne funkcje w środowisku i organizmach żywych. Przebieg rozprawy bacznie obserwowali dziennikarze, którzy następnie przygotowali relacje z procesu.

Uczniowie w ciekawy i kreatywny sposób poszerzyli swoją wiedzę na temat roli bakterii w przyrodzie i życiu człowieka, ucząc się przy tym krytycznego myślenia, argumentowania oraz pracy zespołowej.

W klasach 8 natomiast zorganizowano debaty oksfordzkie, w których ćwiczyli sztukę argumentacji i publicznej dyskusji. W klasie 8a debata toczyła się wokół tezy: „Człowiek pochodzi od małpy”, natomiast uczniowie klasy 8b rozważali temat: „Świat powstał w wyniku ewolucji”. W każdej debacie uczestniczyły dwa zespoły: Propozycja, broniąca postawionej tezy, oraz Opozycja, która prezentowała kontrargumenty. Nad prawidłowym przebiegiem debaty czuwał marszałek wspierany przez sekretarza, a wszystkie wystąpienia obserwowało i oceniało jury.

W ten sposób uczniowie mogli nie tylko pogłębić swoją wiedzę o teorii ewolucji i pochodzeniu człowieka, ale także rozwinąć umiejętności logicznego myślenia, pracy zespołowej oraz kulturalnego prowadzenia sporów.

Dzięki takim formom zajęć biologia staje się dla naszych uczniów nie tylko nauką,

ale także pasjonującą przygodą!